Budapest-TMA és Magyarország légterei   -   ÉRVÉNYBEN  2007.05.10-óta
Az itt közölt térképek a 26/2007 (III.1) GKM-HM-KvVM együttes rendelet alapján készültek
Változások összefoglalása 2010.05.06-tól   (forrás: 37/2010 (V.4) KHEM)

1.  Budapest-TMA térkép segédleteken bemutatva                   

2.  További tudnivalók, ismertetők, jpeg ábrák                             

3.  Budapest-TMA légterei egyenként, műholdról nézve            

4. 
GPS-be tölthető Budapest-TMA határvonalak és tv légterek

5.  Budapest-TMA Garmin-térkép (PC-be, GPS-be)                  

6.  Budapest-TMA CompeGPS-be                                                 

7.  
   a szemléltető ábrák gyűjteménye             

8.  Áttekintő térkép: Magyarország légterei                                         

9
"Turistatérképek" repülőknek !                                                      

10. 
             új                KML/KMZ fedvények                         
rétegként használható KML-t fogadni képes Google és Android platformon

11
GARMIN GPS-be tölthető ICAO térkép a legújabb (2010.05.06-os) változásokkal

12
.           Magyarország összes, GPS-be tölthető légtere és reptere (MoICAO)          

13.
  Asztali és mobil gépekre alkalmas SeeYou és mSeeYou aktualizált térképek
 tölthetők le az Egri Repülőklub honlapjának Letöltések oldaláról


14. találtam egy vészhelyzetben hasznos linket: Magyarország ICAO 2007.
     Ha nincs ICAO térképed
akkor most nézd meg itt, utána vásárolj egyet.

15.
Útvonaltervező siklórepülő XC repülésekhez 
légterekkel és más komfortos kiegészítőkkel
http://xcplanner.appspot.com/ (nagyon jó) 


1.  Budapest-TMA térképek pdf fájlokban
A térképek vektorosak, erősen nagyíthatók :o)
Megjelenítésükhöz az Adobe Acrobat Reader szükséges.

A térképek letöltése: jobb klikk valamelyik bal oldali mini ábrára, majd a megnyíló helyi menüből "Save target as..." / "Cél mentése másként..."

Budapest-TMA szektorai:

Budapest-TMA szektorai 2007.05.10-től
(a kép új ablakban nyílik)

Ez a bevezető térkép elsősorban szemléltetési célokra készült Budapest-TMA szektor-szerkezetének bemutatására. Aki most kezd ismerkedni ezzel az összetett légtérrel annak érdemes itt kezdenie. A megértéshez szükséges ismeretek külön olvashatók.
Az előzményeket ismerőknek érdekes lehet ha a térképen ránagyítanak a Szentendrei sziget és a Csepel sziget közötti területre: jól látható a TMA-3, TMA-4 és TMA-6 szektorok 2007-ben megváltozott központi kapcsolódása. Jól látható továbbá Ferihegy CTR nyugati határának Pestre -gyakorlatilag a Váci út vonalára- költözése is. Ferihegy CTR-nek a 2007.05.10-e előtti határát vékony szürke vonal jelöli.
A térkép folyamatosan frissül, a http://galatech.hu/pg/dir/Bp-TMA_Sectors.html oldal automatikusan a mindenkori utolsó térkép verzióra irányít át.

Ide, a legfrissebb szektor térkép direkt linkjére:
http://www.galatech.hu/pg/dir/Bp-TMA_ervenyesseg-kezd_2014-06-01_sectors_v160_600dpi_A3.pdf

Budapest-TMA térképe a siklórepülő légterekkel, ajánlott referencia térkép :

Budapest-TMA szektorai és a siklórepülő légterek
(a kép új ablakban nyílik)


Jobb klikk után: "Cél mentése másként"

A legfrissebb glider térkép direkt linkje:
http://www.galatech.hu/pg/dir/Bp-TMA_ervenyesseg-kezd_2014-06-01_FilledGx_v160_600dpi_A3.pdf

Az előző szektor-térképre felkerültek a színekkel kitöltött siklórepülő (Glider) légterek:
G1, G2/S, G2/V, G3, G10, G20, G20A, G21, G22, G23 
A glider légterek a motor nélküli légijárművek számára kijelölt, "kedvezményezett" légterek, melyekben csak VFR repülés végezhető.
Ezek (koordináció nélküli) alap magassága a térkép jobb felső sarkában található, eddig a magasságig mindig igénybe vehetők. A glider légterek alap magassága egyeseknél éppen a TMA aljáig ér, másoknál már koordináció nélkül is belehatol a TMA-ba. Koordinált légtérnek az alapmagasság fölötti, esetlegesen létrejövő részt nevezzük, ami minden Gx légtér esetén magasabb mint a TMA ottani alsó magassága, azaz a TMA rovására, abból vesz el légteret a siklórepülők számára. A koordinált légterek igénybe vehetőségét és magasságát a Hungarocontrol az aktuális igények és lehetőségek figyelembe vételével határozza meg. Amikor egy koordinált légtér igénybe vehetővé válik, akkor úgymond "felkerül" a légiirányítás térképére, köznyelvben ekkor "van" az illető koordinált légtér.

A koordinált légterek közül csak a G2/S koordinációját látják el siklóernyősök, az összes többit az érintett vitorlázórepülő repülőterek végzik. G1-et HHH, G3-at Farkashegy, G10-et Esztergom, míg G20...G23-t Dunakeszi reptér. (A térkép a vitorlázók számára, a G20...G23 légtereknél jelöli a lehetséges koordinált magasságokat is.) Ezekben a vitorláknak szervezett koordinált légtér-üzemekben mi ernyősök és sárkányosok elvben részt vehetnénk, ha teljesítenénk a kétirányú reprádiós kapcsolatot és a repvez is befogadna minket a repüzem résztvevőjének. Gyakorlatban viszont már a technikai feltételeket sem teljesítjük, tehát a repüzemben részvétel számunkra csupán elvi lehetőség. Mondjuk ki a következményt világosan: ernyősök és sárkányosok a G1, G2/V, G3, G10, G20, G20A, G21, G22 és G23 légtereket csak a térkép jobb felső sarkában közölt alapmagasságig vehetik igénybe, az esetlegesen érvényes koordinált légtereket, azaz az alapmagasság és a koordinált magasság közötti részt nem. A tiltás oka érthető, hiszen a repüzemen kívüli pilóták nem tudnak értesülni repveztől a koordinált légtér esetleges visszavonásáról. A koordinált légtér zárását követően a terület visszakerül a TMA-hoz (éppen ezért történik a visszavonás) és benne ismét a nagygépes IFR forgalom zajlik !

Figyelem! G2/S területén az ott megadott (3500' / 1050m AMSL) alap magasságig mindenkor szabályosan emelkedhetsz, de e fölé csak a G2/S hivatalos közleményben olvasható időtartamig és maximális magasságig.
Megjegyzés: 2007.05.10-én egyáltalán nem a 2005 előtt érvényben volt G1-G2-G3 lépcsőház lett visszaállítva! LHSG1, LHSG3 és LHSG10 csak 2007-ben került koordináció alá.
A térkép folyamatosan frissül. Szolgáltatás: hogy ne kelljen keresni a legfrissebb verziót, a http://galatech.hu/pg/dir/Bp-TMA_LatestMap.html oldal mindig átirányít az utolsó verzióra. A bal oldali térkép ikonra kattintva a mindenkori legfrissebb térkép töltődik le egy új ablakba

G1 határvonalának könnyebb beazonosításához nagyíts (erősen) a HHH területére. Megtalálod a következő helyeket (a + az mindig starthelyet, a csillag mindig hegycsúcsot jelöl):
- Kálvária (a 3 db hatalmas fehér kereszt a domb tetején) 
- Csúcshegy valamint Óbuda és Újlaki starthelyek 
- a házikó a sárkányos hangárt jelöli 
- a téglalap benne "LHHH" felirattal a kifutó füves területe

 Budapest-TMA alatti egyes légterekről alább további részletek olvashatók.

Budapest-TMA térképe a siklórepülő légterekkel és a 13-as érkezési útvonalakkal:

(Még nincs készen, de meg fogom rajzolni)

Környezetvédelmi légterek Budapest-TMA alatt:

  A Budapest-TMA alatti KVL légterek térkép kivonatait lásd alább 4.22 pontban:
Magyarország összes természetvédelmi szempontból korlátozott környezetvédelmi légtere (KVL) 4.2 pontban.

vissza a tartalomjegyzékhez


2.  További tudnivalók és szemléltető ábrák az egyes légterekről
megemlítve a 2007.05.10-i (26/2007-ből eredő) változásokat

Tipp-1: dupla-klikk a térképen bárhova: nagyítja és középre hozza az érintett területet. (Ismételhető...)
Tipp-2: dupla-klikk a navigációs gomb közepére: visszaállítja a kiinduló nézetet.
Tipp-3: az egér görgőjével is kicsinyíthetsz-nagyíthatsz


első közlés: 2007. május 10. (azóta a változások frissítése) 
Kardos István

1 Siklóernyővel, koordinált légtér nélkül G2/S megmaradt 9.3 km szélessége továbbra is gyakorlatilag átrepülhetetlen, G2/S ilyenkor szinte légtérzárat jelent a szabálykövetők számára. Ez egyben veszélyforrás is, mert aki megkísérti a szerencséjét az esetleg hajlamos többet is kockára tenni...

2 Ügyes pilóta számára G2/S átrepülése koordinált légtér nélkül 20 startból akár egyszer is sikerülhet; miközben évente csak kb. egy tucatszor van ÉK-i szeles, jó távrepülő idő. :-(

3 A ferihegyi forgalom biztonságára a G3/V fölött keletkez(het)ő szifon nincs hatással, sőt a légtér geometriája az alábbi három ok miatt kizárja, hogy az ATS központ által irányított gépek a szifont egyáltalán használni tudnák. Amikor ugyanis G2/S magassága meghaladja G3/V-jét, akkor:
(1) A hatályos jogszabályoknak megfelelően a G2/S számára biztosított vízszintes elkülönítés 2.5NM, miközben G3/V szélessége 2.67NM.
(2) Ekkor a szifon mindenáron való igénybe vételéhez az érkező gépnek először 2000 lábat (7000-ről 5000-re) kéne süllyednie, majd azonnal felemelkednie G2/S fölé, mindezt 0.17NM távolságon, hogy ne sértse a vízszintes elkülönítést!
(3) A szifon léte azért sem indokolt, mert életszerűen nem fordul elő, hogy egy minimum 7000 lábon érkező gép a megkezdett süllyedés közben szándékosan emelkedésbe fogjon.

vissza a tartalomjegyzékhez


3.  Google Earth
egy más minőségű megjelenítés

A Google Earth az utóbbi évek legfantasztikusabb, ingyenesen is elérhető, műholdképes Föld-felszín megjelenítése. Ha még nem lenne meg, feltétlenül töltsd le!
A széles skálán nagyítható műholdképet nézhetjük felülnézetben és döntve is, tetszőleges irányból. A döntött megjelenítésben a domborzat 3D-ben jelenik meg. Mindemellett lehetőséget ad saját ábrák, pontok, alakzatok megjelenítésére, egy tetszőleges terület fölötti repülés valószerű látványának megjelenítésére. Az alábbiakban ezeket a lehetőségeket fogjuk kihasználni:

Budapest-TMA Google Earth-be vonalas légtérhatárokkal

Budapest-TMA térkép ráfeszítése Google Earth műholdképre, állítható átlátszósággal

3/a: Vonalas légtérhatárok. Letöltés után akár egyenként ki/be kapcsolhatjuk a bal oldalon kiválasztott Ax, CTR, Dx, Gx, Px, Rx, TMA légtereket. A területeket, határvonalakat ugyanazon a képen vizsgálhatjuk, mint amit pilótaként láthatnánk, illetve olyan közeli nagyításban is megnézhetjük, amilyen alacsonyan nem repülhetnénk arra. Sőt virtuálisan a tiltott és korlátozott légterekbe is berepülhetünk :o)

 3/b: Az 1. pontban megismert színes Budapest-TMA térképet ráhelyezhetjük a műholdképre. A bal oldalon megjelenő csúszkán 0 és 100% között állíthatjuk, hogy a műholdképre mindig pozícióhelyesen ráfeszülő térképünk mennyire tömören takarja a Föld-felszíni képet. Sőt, döntött megjelenítésben a 2D-s térkép 3D-ssé válik. (!) Nagyításban kiderülnek a TMA térkép pontatlanságai, de a Google objektum adatbázis hibái is.

megjegyzés:
A Google Earth az iménti letöltésből megjelenített objektumokat egy átmeneti területen tárolja. A GE programból való kilépéskor egy kérdést kapunk, hogy akarjuk-e az adatokat véglegesen is elmenteni saját gépünkbe. Pozitív válaszunk esetén a légtér határvonalak (3/a), illetve a tetszés szerinti átlátszóságú színes TMA-térkép (3/b): minden további GE híváskor rendelkezésünkre állnak majd, és a műholdképen való láthatóságukat is ki/be kapcsolhatjuk.

vissza a tartalomjegyzékhez


4. GPS-be tölthető Budapest-TMA határvonalak és Mo.tv légterek

 

4.1  Budapest-TMA kontúrvonala GPS-be (az országhatár nélkül)

Kisgépeseknek jelentési kötelezettségük van a FIC-nél a Budapest-TMA -ba történő ki- és belépéskor. Elsősorban nekik lehet praktikus segítség, a legegyszerűbb GPS-be is betölthető Budapest-TMA kontúrvonal, ami az egyszerűség kedvéért az országhatár vonalát nem tartalmazza.

Két változatban tölthető le: (jobb klikk a linkre, utána: "Hivatkozás mentése más néven")

  1. Garmin MapSource tulajdonosok számára: BpTMA_kontur.gdb

  2. GPX-et fogadni tudók számára: BpTMA_kontur.gpx

Ha szükséges lenne az országhatárt is tartalmazó változat, kérlek jelezzétek: kardos.istvan@galatech.hu 

 

4.2  Légtér határvonalak GPS-be (motor nélkülieknek: környezetvédelmi légterek nélkül)

Budapest-TMA légterei GPS-re tölthető Garmin MapSource gdb, valamint a széles körben importálható gpx fájlban. A légterek megtekintésére GPS nélkül is lehetőségünk van a fenti fájltípusokat kezelni tudó szoftverekben.

Letöltések: (ugyanaz 3 féle fájlban)

Alább ugyanez, két eltérő "nyelvjárás" szerinti gpx formátumban, mert a korábban közzétett, a MapSource-ból exportált gpx-et több alkalmazás nem tudta emészteni.
Remélhetőleg az alábbiak egyikét képes fogadni a Te készüléked ill. szoftvered is:

A MapSource mind a kettő gpx-et elfogadja.

Tipp (javaslat):
Várhatóan a fent közölt légterek nem mind beférnek bele a GPS-ed memóriájába. Ezek a légtér határvonalak ún. "saved track"-ek, amiből sok GPS típus csak max 10 darabot képes tárolni. Ha kevés a szabad track-memória hely a GPS-edben, akkor csak a számodra fontosakat töltsd fel ill. használd az összevont határvonalakat.
Összevont határvonalak: Ha a track nevének első betűje egy 1-től különböző szám, akkor az a track több légtér egyszerre több légtér határvonalat tartalmaz. Ilyenek:
a "3 TMA1-9_CTR_R1 egyvonalas" nevű track csupán egy tárhelyet elfoglal, de egyetlen vonalban tartalmazza a 9 db TMA szektort, Ferihegy-CTR és az LHR1 légteret,
a "4 G20_G21_G22_G23" track egy tárhelyen tartalmazza Dunakeszi vitorlázórepülő légtereit a G20A kivételével, amit viszont önállóan feltölthetsz.
a "3 G1_G2_G3 (2007)" nevű trackben a három összefüggő budai siklórepülő légtér határvonalai vannak.


4.3  Természetvédelmi célból korlátozott KÖRNYEZETVÉDELMI légtér határvonalak GPS-be (motorosoknak)
        Bagi Zsolt munkája, Zsolnay Péter technikai segítségével

2007-ben jelent meg az új légtér fajta, a természetvédelmi okokból létrehozott környezetvédelmi légterek (KVL). Ezek a hajtóművel felszerelt és hajtóművét használó légi járművek, valamint a hőlégballonnal történő repülés számára, jelentenek korlátozást bizonyos kivételekkel. Kivételek: a térképezés, a távérzékelés, a képrögzítés és felvételkészítés, a szúnyogirtás, mező- és erdőgazdasági légi munkavégzés, valamint a polgári célú légi megfigyelés (pl. vezeték-ellenőrzés). Ezekben az esetekben a korlátozott légtér használathoz a légiközlekedési hatóság előzetes engedélye szükséges. Az engedélyeztetési eljáráshoz a szakhatósági állásfoglalást az illetékes környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőség adja ki.
Bagi Zsolt megszerkesztette Magyarország összes légterét GPS-re tölthető Garmin MapSource gdb, valamint a széles körben importálható gpx fájlban. A légterek megtekintéséhez GPS nélkül is lehetőségünk van a fenti fájltípusokat kezelni tudó szoftverekben.

KVL ÓCSA 300m AGL/GND KVL FEHÉRTÓ 450m AGL/GND KVL KECSKERI-PUSZTÁK 300m AGL/GND KVL TÓSZEG 300m AGL/GND
KVL ŐRSÉG 450m AGL/GND KVL FERTŐ 450M AGL/GND KVL KELET-CSERHÁT 450m AGL/GND KVL TAPOLCAI MEDENCE 450m AGL/GND
KVL AGGTELEK 300m AGL/GND KVL GEMENC 450m AGL/GND KVL KESZNYÉTEN 450m AGL/GND KVL TARNAVIDEK 450m AGL/GND
KVL ALSÓ-TISZA 450m AGL/GND KVL GERECSE 450m AGL/GND KVL KIS-BALATON 300m AGL/GND KVL TIHANY 450m AGL/GND
KVL BÜKK 450m AGL/GND KVL HEVESI FPI 450m AGL/GND KVL KISKUN DÉL 450m AGL/GND KVL VÉRTES 450m AGL/GND
KVL BIHARI I 300m AGL/GND KVL HEVESI FPII 450m AGL/GND KVL KISKUN I 300m AGL/GND KVL VELENCEI-TÓ 450m AGL/GND
KVL BIHARI II 450m AGL/GND KVL HORTOBÁGY 450m AGL/GND KVL KISKUN II 450m AGL/GND KVL ZEMPLÉNI-HG 300m AGL/GND
KVL CANÁDI PUSZTÁK 450m AGL/GND KVL KŐSZEGI-HG 450m AGL/GND KVL NYIRKAI 450m AGL/GND  
KVL DUNAZUG hg 450m AGL/GND KVL KARDOSKÚT 450m AGL/GND KVL SÁRVÍZ 450m AGL/GND  

Megjegyzés (2007.12.02): A korábban közölt gpx fájlokat a TopExplorer és az OziExplorer nem tudta maradéktalanul feldolgozni. A hiba okát Dr. Varga György megkereste és kijavította. Köszönet a tőle származó kijavított gpx fájlokért.


4.31  KVL letöltések:

2007KVL.gdb fájl letöltése, benne a 34 külön KVL track-kel:   és ugyanaz  gpx fomátumban:
Az előbbi légtér elnevezések ékezetesek, amit több GPS készülék nem tud helyesen kezelni. Ezekhez használd az ékezet nélküli fájlokat:
2007KVL_ekezet-nelkul.gdb fájl letöltése:   és ugyanaz gpx fomátumban:
És végül "Budapest-TMA special edition": a 4.1 pontban megismert Budapest-TMA légterek kiegészítve a területen érintett környezetvédelmi légterekkel:
BpTMA-2007-05-10-v2.0_KVL.gdb:   és ugyanaz  gpx fomátumban:

Tipp (javaslat):
Várhatóan a fent közölt légterek nem mind férnek bele a GPS-ed memóriájába. Ezek a légtér határvonalak ún. "saved track"-ekként kerülnek a készülékben tárolásra, amikből sok GPS típus csak max 10 darabot képes tárolni. Ha kevés a szabad track-memória hely a GPS-edben, akkor csak a számodra fontosakat töltsd fel a készülékbe.

Megjegyzés (2007.12.02): A korábban közölt gpx fájlokat a TopExplorer és az OziExplorer nem tudta maradéktalanul feldolgozni. A hiba okát Dr. Varga György megkereste és kijavította. Köszönet a tőle származó kijavított gpx fájlokért.


4.32  KVL térkép kivonatok hátimotorosoknak:

Az alábbiakban néhány terület térkép kivonata található, külön megfogalmazott igények alapján.
Jelezzétek, hogy még melyik területekről készüljön kivonat!

Börzsöny, Dunakanyar, Pilis
vonatkozó légtér: KVL DUNAZUG hg; talajtól 450m magasságig
Klikk: teljes méret, új ablakban
Dunakanyar, Esztergom, Dorog, Szentendre, Visegrád
vonatkozó légtér: KVL DUNAZUG hg; talajtól 450m magasságig
Klikk: teljes méret, új ablakban
Pilisszántó és Piliscsév környéke (nagyítás)
vonatkozó légtér: KVL DUNAZUG hg; talajtól 450m magasságig
Klikk: teljes méret, új ablakban
Almásfüzitő, Tata, Vértesszőlős, Tatabánya, Gyermely, Héreg, Lábatlan
vonatkozó légtér: KVL GERECSE; talajtól 450m magasságig
Klikk: teljes méret, új ablakban
Oroszlány, Mór, Bodajk, Zámoly, Csákvár, Szár, Várgesztes
vonatkozó légtér: KVL VÉRTES; talajtól 450m magasságig
Klikk: teljes méret, új ablakban
Pákozd, Börgönd, Seregélyes, Gárdony, Velencei-tó
vonatkozó légtér: KVL VELENCEI-TÓ; talajtól 450m magasságig
Klikk: teljes méret, új ablakban
Alsónémedi, Bugyi, Dabas, Inárcs, Ócsa
vonatkozó légtér: KVL ÓCSA; talajtól 300m magasságig
Klikk: teljes méret, új ablakban
Kiskunlacháza, Dömsöd, Kunpeszér, Tatárszentgyörgy, Dabas, Bugyi
vonatkozó légtér: KVL KISKUN I;  talajtól 300m magasságig
Klikk: teljes méret, új ablakban
Dömsöd, Tass, Szalkszentmárton, Alsószenttamás, Kunadacs, Kunbaracs, Tatárszentgyörgy, Kunpeszér, Apaj
vonatkozó légtér: KVL KISKUN II;  talajtól 450m magasságig
Klikk: teljes méret, új ablakban
Abony,Törtel, Nagykőrös, Kocsér, Tiszakécske, Tiszabög, Tiszajenő, Jászkarajenő, Tószeg
vonatkozó légtér: KVL TÓSZEG talajtól 300m magasságig
Klikk: teljes méret, új ablakban
Sóshartyán, Hollókő, Buják, Csécse, Pásztó, Tar, Bátonyterenye
vonatkozó légtér: KVL KELET-CSERHÁT talajtól 450m magasságig
Klikk: teljes méret, új ablakban

 


 

4.4 Általános ötletek a Garmin MapSource használatához:

 

A képre kattintva egy GARMIN MapSource képernyő illusztráció nyílik meg.
(a kép új ablakban nyílik)

vissza a tartalomjegyzékhez


5. Budapest-TMA: mint egy Garmin térkép

Szinte már hagyomány, hogy a TMA szerkezetének változásakor Pálffy István (hőlégballonos) elkészíti az új állapot Garmin Mapsource változatát. Míg az előző (4.) pontban csak ki/be kapcsolható track-log vonalakként láthattuk a TMA és az alatta lévő légterek határvonalait, addig ez a megoldás egy komplett térképet kínál, amit aztán kedvünk szerint akár háttér megjelenítésre választhatunk a Garmin Mapsource programban, akár át is tölthetjük gps-be. A megoldást azok használhatják, akiknek térképpel feltölthető gps készüléke van, és a készülék memóriájában jut hely még egy fontos térképnek. Előnye, hogy nem az erősen korlátozott számú "Saved track"-ek között tárolja a légtér-határvonalakat, hanem mint térképet lehet a gps-en kiválasztani. Ha szeretnénk a teljes Budapest TMA-t a gps készülékünkben tudni, annak minden korlátozott-, tiltott-, veszélyes- és műrepülő- légterével együtt, akkor csak erre a térképes megoldásra számíthatunk, mert ennyi "saved track" tárolóhely jellemzően nincs a készülékekben.

A térképet magáncélra ingyenesen szerezhetjük be a  www.holegballon.hu -> Letöltések oldalról. Bontsuk ki a letöltött csomagot és ha mindenben a mellékelt szöveges leírás szerint járunk el, máris nagy megelégedéssel használhatjuk az új térképet.

vissza a tartalomjegyzékhez


 6.  Budapest-TMA térkép layer CompeGPS alkalmazásba 


betölthető térkép


Kalibrációs fájl

A CompeGPS program alkalmas felhasználói térképet tenni a tracklogok alá, ha kell automatikusan át is kapcsol erre a hozzáadott térképre, sőt még rá is feszíti a térképet a domborzati modellre. A térkép kalibrálása után immár a TMA térképen követhetjük repüléseinket Budapest-TMA légtereiben. (Ha Budapest-TMA területén kívül eső légtér térképre van szükségünk, akkor használjuk a 7. pont Ábragyűjtemény első elemét : Magyarország több alkalmazásba is betölthető légtér térképét.)
A letöltendő fájlok: Bp-TMA_2007-05-10_600dpi_2Mb.tif
és egy javasolt kalibrációs fájl: Bp-TMA_2007-05-10_600dpi_2Mb.IMP
(Letöltéshez: jobb klikk a mini ábrára ill. a kalibrációs linkre, majd "Save target as..." / "Mentés másként")
A letöltött fájlokat tegyük a szokásos helyre, általában a "C:\Program Files\CompeGPS\maps" könyvtárba és már használhatjuk is: Maps menü, Open a Map, dupla klikk a kívánt kalibrációs fájlra.
A kalibráció sikerességét ellenőrizhetjük. Töltsük le a Verify-calibration_Ferihegy-CTR.igc fájlt és nyissuk meg CompeGPS-ben. Ha jól kalibráltuk a térképet, akkor ez az igc track illeszkedni fog Ferihegy-CTR határvonalára.

megjegyzés:
Aki elégedetlen az ajánlott kalibrációs fájllal, a saját kalibrációhoz szüksége lesz legalább két illesztő pontra, de ezt a műveletet csak egyszer, a térkép első használatakor kell elvégezni:
. A tif térkép legkülső keretvonalának bal-felső sarokpontja:
. Észak 48fok 01perc 0.16sec; Kelet 18fok 11perc 3.89sec
. (egyszerűbben: N48.01671111; E18.18441389)
-------------- A térkép legkülső keretének jobb-alsó sarokpontja:
-------------- Észak 47fok 01perc 17sec; Kelet 20fok 15perc 17.76sec
-------------- (egyszerűbben: N47.02138889; E20.25493333)
Az új kalibráció ellenőrzéséhez repüljük körbe (az országhatár nélkül) Budapest-TMA kerítését, vagy akár az összes TMA szektor határvonalát valamint a CTR-t és az R1-et.

vissza a tartalomjegyzékhez


 ... annak, aki csak egy ábrát keres ...

7. Ábra gyűjtemény
Budapest TMA és az érintett légterek
2007.05.10 után 

(a KVL légterek térkép kivonatai a 4.22 pontban)

  ( 8. ) Magyarország légterei (áttekintő ábra)
Magyarország légtér áttekintő (Vgyuri) Sokszor van szükség egy gyors tájékozódást biztosító, áttekintő térképre.
Dr. Varga György (Vgyuri)
munkája. A TRA-kon kívül szinte minden légteret tartalmaz.
Kinyomtatva is értékes fedélzeti eszköz, de (a 6. pontban részletezett Budapest-TMA térképhez
hasonlóan) be is töltheted CompeGPS, Fugawi, OziExplorer stb. programokba, hogy a térképen
tervezhess útvonalat illetve elemezhesd hogy merre repültél a tracklog szerint. A kalibrációt keresztjelek segítik.
A témába vágó további információkat találsz a 9.5 pont alatt...
  Budapest TMA
Szektor térkép Budapest-TMA szektor térképe, jól nagyítható pdf fájlban.
A siklórepülő légterek csak átlátszóan jelölve.
Budapest-TMA siklórepülő térképe, jól nagyítható pdf fájlban.
A siklórepülő légterek tömören színezve.
  Ferihegy CTR
http://www.galatech.hu/pg/dir/BpTMA070510-tol_abrak/FerihegyCTR_2007_reszletes.JPG Ferihegy CTR 2007.05.10-től 
http://www.galatech.hu/pg/dir/BpTMA070510-tol_abrak/Ferihegy-CTR_Nyi-hatara-valtozik_2007.JPG Ferihegy CTR változása 2007.05.10-én
  LHR1
http://www.galatech.hu/pg/dir/BpTMA070510-tol_abrak/R1_2007_szeml-abra.JPG Budapest TMA szektor centruma 2007.05.10-től
http://www.galatech.hu/pg/dir/BpTMA070510-tol_abrak/R1-R1A_2007_Bp-terkepen.JPG LHR1 és LHR1A (sárga) határvonala Budapest térképen
( LH-R1; R1; LH-R1A; R1A )
http://www.galatech.hu/pg/dir/BpTMA070510-tol_abrak/R1_2007_reszletes.JPG LHR1 utcaszintű Budapest térképen
http://www.galatech.hu/pg/dir/BpTMA070510-tol_abrak/R1_2007_reszletes-fotoGE.JPG LHR1 Google Earth műhold térképen, avagy
az R1 légtér ahogyan a levegőből látszik
  LHR1A
http://www.galatech.hu/pg/dir/BpTMA070510-tol_abrak/LHR1A_2007.JPG LHR1A Budapest térképen
http://www.galatech.hu/pg/dir/BpTMA070510-tol_abrak/LHR1A_2007_legifoto-GE.JPG LHR1A Google Earth műhold térképen, avagy
az R1A légtér ahogyan a levegőből látszik

vékony zöld: a légtér terepkövető határvonala

http://www.galatech.hu/pg/dir/BpTMA070510-tol_abrak/LHR1A_2007_GE-ne.JPG ... az előző terület látványa Északról érkezőknek

vékony zöld: a légtér terepkövető határvonala

  LHG1
http://www.galatech.hu/pg/dir/BpTMA070510-tol_abrak/LHS-G1_2007.JPG LHSG1 koordinált légtér

( LH-G1; LHG1; G1 )

  LHG2
http://www.galatech.hu/pg/dir/BpTMA070510-tol_abrak/LHS-G2_2007.JPG LHSG2/S és LHSG2/V koordinált légterek

( LH-G2/S; LH-G2/V; LHG2/S; LHG2/V;
  G2/S; G2/V; LH-G2; LHG2; G2 )

http://www.galatech.hu/pg/dir/BpTMA070510-tol_abrak/HHH_kornyezete_2007.JPG LHHH környezete, G1-G2 határa térképen

Siklórepülőknek északkeleti szélben G1-G2 kritikus átjárója
http://www.galatech.hu/pg/dir/BpTMA070510-tol_abrak/G2S-HHH_kozeli-NoComment-2007.jpg LHHH környezete, G1-G2 határa a levegőből
(Google Earth műholdképen)
http://www.galatech.hu/pg/dir/BpTMA070510-tol_abrak/G2S-HHH_kozeli-2007.JPG ... az előző kép több magyarázattal szerkesztett változata
http://www.galatech.hu/pg/dir/BpTMA070510-tol_abrak/G2S-HHH_tavoli-NoComment-2007.jpg G2 középső szelvénye:
R1A, R1 nyugati vége és P2
http://www.galatech.hu/pg/dir/BpTMA070510-tol_abrak/G2S-HHH_tavoli-2007.JPG ... az előző kép több magyarázattal szerkesztett változata
  LHG3
http://www.galatech.hu/pg/dir/BpTMA070510-tol_abrak/LHS-G3_2007.JPG LHSG3 koordinált légtér

( LH-G3; LHG3; G3 )

  LHG10
http://www.galatech.hu/pg/dir/BpTMA070510-tol_abrak/LHS-G10_2007-es-a-regi-G10.JPG G10 változása 2007.05.10-től

vékony fekete: G10 légtér 2005.05.12 - 2007.05.09 között
                      márc.15 - okt.15 6000ft / 1850m AMSL
vastag lila: G10 légtér 2007.05.10 után
http://www.galatech.hu/pg/dir/BpTMA070510-tol_abrak/LHS-G10_2007.JPG LHSG10 koordinált légtér

( LH-G10; LHG10; G10 )

  LHG20 - LHG23
http://www.galatech.hu/pg/dir/BpTMA070510-tol_abrak/LHG20-20A-21-22-23_attekinto.JPG LHDK Dunakeszi repülőtér koordinált légterei:
LHSG20, LHSG20A, LHSG21, LHSG22, LHSG23

LH-G20, LH-G20A, LH-G21, LH-G22, LH-G23
LHG20, LHG20A, LHG21, LHG22, LHG23
G20, G20A, G21, G22, G23

http://www.galatech.hu/pg/dir/BpTMA070510-tol_abrak/LHS-G20A_2007.JPG LHSG20A ( G20A ) koordinált légtér hengere
LHDK Dunakeszi repülőtér koordinált légterei:
Google Map térképen (dinamikusan változtatható léptékkel és tartalommal) 

vissza a tartalomjegyzékhez


9. "Turistatérképek" repülőknek

Kép-mintaEgy újabb térképcsaláddal gyarapodott gyűjteményünk Dr. Varga György (Vgyuri) jóvoltából, ez a munka- és terep repüléseket segíti az 1:500 000 ICAO térképnél részletesebb bitképes térképpel. A légiforgalmi információ az ICAO térképénél kevesebb, de fejlődőképes, bővíthető - többek között a ti közreműködésetekkel is, ha valamilyen térképészetileg hasznosítható formában (pl. GPX/XML) állományban elkülditek a hatókörötökben levő repülőterek helyi adatait kifutópálya, irányító-torony, irányadók, leszállást zavaró tereptárgyak adatait.

9.1. OziExplorer csomag: 1:150 000 léptékű tereptérkép ( a www.turistautak.hu aktivistái jóvoltából) légiforgalmi megkülönböztetett légtér felülrétegzéssel. A csomagban található az OziExplorer PC-n és PDA-n használható formátumában levő képfájl (.ozf2), kalibrációs fájl (.map) és a hazai repülőterek útvonalpont fájlja (.wpt).

Ebben a csomagban található még egy OziExplorer WPT formátumú fájl a megkülönböztetett légterek "jelzőcímkéivel", ez alkalmas más légtér-térképek (pl. a 8. pontban található HUALLASP áttekintő térkép) "feliratozására" OziExplorerben. 

Az OziExplorerben mód van arra, hogy a repülőterek pontjai fölé "egerészve" járulékos információk jelenjenek meg. Ennek legegyszerűbb formája a klikkelés nélküli kis adatsor, a reptér azonosítójával és nevével. Jobb gombbal ráklikkelve a "repcsire" viszont egy almenü jelenik meg, benne az Open attachment lehetőséggel. Ez lehetővé teszi komplett adatlapok megnyitását, amire a 3. pontban szereplő fedvény csomagban található Adatlapok_xxx.zip fájlok nyújtanak lehetőséget bármilyen OziExplorers térképen, így a fenti "turistatérképen" is. Két garnitura www.hungaryairport.hu oldalról ismert és lementett adatlap van, az egyik csak szöveges adatokat tartalmaz, a másik pedig a képekkel kiegészítettet. Mindkét ZIP állomány tartalmazza a használathoz szükséges leírást is Ezek az adatlapok a "légiturista-térkép" keretein túlmenően is hasznosíthatók.

9.2. Általános célú csomag: A fenti térkép OziExploreren kívül is használható változata (GIF állomány), amelyik tartalmazza a repülőtereket is. Természetesen a járulékos információk így nem jelennek meg. Maga a GIF állomány innen tölthető le: http://www.compumap.hu/tuhuaero.gif

9.3. A fedvény.zip egy olyan Ozi.plt és Ozi.wpt formájú fájlokból álló csomag, aminek segítségével bármilyen alaptérkép "repülős térképpé" alakítható az OziExplorer-ben. Természetesen némi szakértelmet igényel, mert a feliratok és szimbólumok méretezése az előző nagyméretű "turistatérképhez" igazodik, más térképen ez esetleg túl nagy, tehát meg kell változtatni az OziExplorer kezelési leírásában a Waypoint properties és fileformat részben leírtak szerint.

9.4. Az eredeti (a repülős fedvény nélküli) TuHu alaptérkép önállóan letölthető innen: http://turaterkep.hostcity.hu/tuhu.gif. Pl. SeeYou-ba bitképes térképként.

9.5. A HuAllAsp térkép GoogleEarth .KMZ formátumban


   Mivel az újabb Garmin GPS-eken (Colorado, Dakota, Oregon)
   mód van tapétaként bitképes térképeket is betenni a vektoros
   térkép alá, ezért Vgyuri átalakította a régebbi HuAllAsp
   térképet GoogleEarth .KMZ formátumra. A honlapról most letölthető,
   újabb verziók már a repülőterek fő kifutópáyáit is tartalmazzák.
   A betonosok sötétlilák, a füvesek sötétzöldek. Ha valaki
   ügyes, megcsinálhatja úgy az újfajta Garminját, hogy
   legyenek rajta légterek is, meg földrajzi/autós térkkép is,
   attól függően, hogy a NaviGuide-t vagy a TopoGuide-t
   használja.

   A .KMZ fájlt a képre kattinva töltheted le.
   A képen egy Garmin Oregon képernyőjén
   a HuAllAsp van a NaviGuide alaptérkép alá téve

   Egyelőre kevés a tapasztalat az ideális felbontás megfogalmazásához,
   hogy felnagyítva, a GPS léptéke szerint pl ne oszoljanak fel a kifutópályák.
   Empírikus megközelítéssel kétféle felbontású változatot teszünk közzé: 
   huallasp.kmz
   huallasp_xl.kmz (ez a nagyobb felbontású változat)

   A visszajelzések sokat segítenének, hogy melyiket tartsuk meg... :o)


vissza a tartalomjegyzékhez


 10. KML/KMZ fedvények Google és Android platrormokra
Dr. Varga György (Vgyuri) jóvoltából


Az eddig ismert OMPaero térképeknek most új változata van, Google és Android platformra. Ez igazából nem térkép, hanem fedvény, amit rá lehet fektetni bármilyen térképalapra a GoogleEarth-től az Android-os navigációs programokig.
Ezért igazából  KML/KMZ fedvénynek  kellene nevezni, mert a KML köti össze a különböző platformokat. 
Tehát bárhol lehet használni, ahol a program tud KML formátumot fogadni vagy importálni. 
Az más kérdés, hogy az adott alkalmazás a végrehajtás során mit és hogyan tud értelmezni a célszerűen megadott vonal, kitöltés és ikon típusokból. Nem minden alkalmazás képes helyesen kezelni az összes user elemet. A fedvények alapvetően GoogleEarth-ön vannak kipróbálva, az Android-os programok közül az Oruxmaps-on csont nélkül működik, máshol ez-az (főleg a vonalszínek- és stílusok, a spéci ikonok) elvesznek.
A repülős fedvény leírással együtt  elérhető az OpenMapsAero jól ismert letöltőoldalán:
http://www.compumap.hu/openmapsaerodownload.htm
ahol ez csak egy a sokféle fejezet közül, 

vagy direktben: http://www.compumap.hu/aerocsomag.zip

Ez egy ZIP fájl, ami egy alkönyvtárban tartalmazza a térképfedvényt és a repülőtér listát KML fájlok formájában valamint a saját tervezésű ikonokat PNG formátumban. 
A térkép jobb áttekinthetősége érdekében a letölthető ZIP fájlban két KMZ fájl is található: egy teljes (minden légteret tartalmazó) változat és egy úgynevezett hétvégi változat ami nem tartalmazza a munkaszüneti napokon nem üzemelő katonai légtereket.
A KML úgy van megírva, hogy számít a vele azonos könyvtárban levő "Ikonok" alkönyvtárra.
 

vissza a tartalomjegyzékhez

 


 

 

vissza a tartalomjegyzékhez