További archív anyagok egyelőre csak böngészővel érhetők el: http://www.galatech.hu/pg/archive/


Budapest TMA térkép archívum

2000:  Bp-TMA_2000.pdf
A "Légteret !!!" menüpontban szereplő 28/2000 repülő esemény kapcsán merült föl, hogy ápolni szükséges a siklórepülők légtér ismereteit. Így született az első, a hatóság (LÜI) által hivatalosan is jóváhagyott siklórepülő légtér térkép. Elkészítéséhez sok konzultációs segítséget kaptam a hatóságtól, pontosabban Tarbuza Jánostól.

Megjegyzések: akkor még volt Tököl MCTR, kisebb volt Ferihegy-CTR és egész évben élt a G1, G2, G3 lépcsőház.
G20, G21, G22 magassága a ferihegyi pályairánytól függött.

2002:  Bp-TMA_2002.pdf megszűnt Tököl-MCTR

2003:  Bp-TMA_2004-09-20_summer.pdf : március 15 - október 15 időszakra
Bp-TMA_2004-09-20_winter.pdf    :  október 15 - március 15 időszakra
2003. május 15-én módosított légtérrend lépett életbe: a siklórepülő légtereket az október 15 és március 15 közötti időszakra rendeletileg elvették. Önmagában ésszerű lépés, hogy a ferihegyi forgalom télen nem kerülgeti az üres G1, G2, G3 dobozokat. Az viszont sérelmes, hogy az érintettek a rendeletből értesültek a változásról.
További változások:
- Ferihegy-CTR megnyúlt, így ÉNY-i széle átér Budára,
- G20, G21, G22 visszahúzódott Budáról, emelt magasságaik csak Dunakeszi repülésvezetővel való folyamatos rádiókapcsolattal használhatók
- új légtér: G23
- Megszűnt Korlátozott légterek: LH-R2, LH-R7, LH-R13, LH-R17, LH-R18, LH-R19, LH-R20, LH-R21
  megszűnt Veszélyes légterek: LH-D5, LH-D26, LH-D35, LH-D51, LH-D5

2005:  térkép: Bp-TMA_2005-05-12_v3.5.pdf
2005. május 12-től, 2007. május 10-ig érvényes állapot:
Megszűnt: G1 és G3, miközben G2 többszörösére nőtt. Megváltozott az egész Budapest-TMA. szektor szerkezete.
Megjelent a "rugalmas légtér koordináció" intézménye az összes Gx légtérre vonatkozóan, kivéve a G10-et.
Elképesztő változáson ment át az R1 korlátozott légtér és ezzel a belváros nyugalma. A korábban 10 km átmérőjű, 1650 m magas kör alapú henger  területének töredékére zsugorodott, míg magassága 1050 méterre töpörödött.
További részletek:
Bp-TMA PC-n
A változásokról részletesebben
Előadási jegyzet Budapest-TMA szerkezeti felépítéséről 2006.ápr.12.
Bp-TMA PC-be
Bp-TMA GPS-be

2007:  május 10-én ismét korszerűsödött a légtérszerkezet. A határsávnak most sem sikerült megszűnnie. LH-R25 helyére kerülése érdekében átalakult az LH-R1A légtér, de hiába, mert LH-R25 (papíron) mégis megmaradt. Megjelent a G1/V és G3/V légtér, koordinált lett a G10.
Bp-TMA szektor térkép 2007
Bp-TMA glider térkép 2007
részeletes ismertető Bp-TMA 2007-es állapotáról
 

2010: május 6-án érvénybe lépett a 37/2010. (V. 4.) KHEM rendelet ami aznap érvényét is vesztette, de előbb módosította a 26/2007-et. Az összes változásról egy külön összeállítás olvasható. Budapest-TMA térképére csupán két ponton hatott:
- végre megszűnt a magyar légterek leghaszontalanabb túlélője az R25
- LH-G20A henger magassága 4500' (1350m)-ről 4000' (1200m)-re csökkent
További információk:
    Bp-TMA szektor térkép 2010
    Bp-TMA glider térkép 2010
    részletes ismertető a 2010-es változásokról


A 2005-ös G2/S koordináció története

Ez a fejezet csak egy gyorsan felvázolt emlékeztető,
egyszer megírom részletesen...

Mi az a G2/S? Illene egy részletes történeti visszatekintést adnom a 2005. május 12-től érvényes légtérszerkezet és az abban érvényes szabályok születéséről. Addig is amíg ez elkészül íme egy tömör összefoglaló:

2005. tavaszán több előkészítő egyeztetés volt a Hungarocontrolban. Az egyeztetések jellege széles spektrumot ölelt fel: a szűk körű szakmai értekezlettől a népszerű ismeretterjesztésig. Mindenkit meghívtak aki a témában érintett, a meghívottak köre az adott megbeszélés jellegéhez igazodott. A siklórepülők (ez a sárkányosokat és a siklóernyősöket jelenti) számára a 2005-ös volt az első alkalom, hogy nem a fejük fölött döntöttek, hanem maguk tárgyalhattak a saját sorsukról. Meg is ragadtuk a lehetőséget és az első alkalommal elénk tárt elképzelést lényegesen sikerült a javunkra megváltoztatni. A jobbító javaslatok kidolgozásában mindvégig élveztük a HC szakmai segítségét és konstruktív hozzáállását. A 2005. május 12-től érvényes légtérszerkezet minden jó szándék ellenére veszteséget jelentett a repülési lehetőségeinkre, mert nincsenek csodák: egy szinte telített légtér egyik felhasználójának megnövekedett légtérigénye csak a többi rovására elégíthető ki.

A 2005. május 12-n életbe lépett rendszer lecserélte a korábbi G1,G2,G3 lépcsőházat.

G1-et megszüntették, mert nem adott semmilyen plusz magasságot, amit a TMA ne adott volna. Kiderült viszont, hogy egy meddő G1 létének is van értelme, mert 31-es pályánál mint térképen definiált területre, konkrétan hivatkozni lehet légtér igényléskor.

G2 területe többszörösére nőtt, magassága 4500'(1350m)-ről 3500'(1050m)-re csökkent, így nyomasztóan nehezedik a helyi motor nélküli repülésre. A területet reptérről induló, reprádiót használó vitorlázó gépek valamint a bárhonnan startoló és reprádió nélkül közlekedő siklórepülők használják. Előbbiek számára G2/V néven koordinálható volna, ha a koordináció LHBS (Budaörs) irányításával megvalósult volna. Mi, siklórepülők sok egyeztetés és kompromisszum vállalása révén megkötöttük a területre vonatkozó koordinációs szerződést, így G2/S néven, Ferihegy 31-es pályairány esetén itt légteret igényelhetünk. Először 2005.09.24-én kaptunk G2/S légteret, mindjárt 6500'(2000m)-t. :o)

G3-at megszüntették, helyén a TMA alját felemelték 6500'(2000m)-re ami számunkra csak 150m veszteség.

 

Hol volt a G2/S 2005-ben? A szemléltető ábrák forrása:  http://www.pg.c2.hu/index.php?pid=5&show=1589

Az Óbudáról elérhető G2/S határvonal műholdról nézve. Gyakorlatilag az LHHH reptér mögötti hegygerinc (a Nyéki-hegy) vonalán kell túljutni! A hűvösvölgyi BKV csomópont és a Gyermekvasút végállomása már a G2-ben van!
http://www.pg.c2.hu/index.php?pid=6&folderid=1589&picid=86337

Ugyanaz hagyományos térképen.  Kerüljük el az R1/A korlátozott légteret: 
http://www.pg.c2.hu/index.php?pid=6&folderid=1589&picid=86338

A teljes G2/S hagyományos térképen:
http://www.pg.c2.hu/index.php?pid=6&folderid=1589&picid=86339

A végjáték krónikája:

2005. június 3: a késznek hitt megállapodásba az aláírásra elfogadás előtti utolsó körben a HC két lényeges módosítást szúrt be:
- 13-as pályánál nem is kérhetünk légteret
- az aug.4-i AIP megjelenéséig legfeljebb csak 1350m-t kaphatunk

2005. június 6: megszületett a G2/S koordináció gyakorlatilag végleges formája.
Azért nem ez lett az végleges, aláírt verzió, mert hátra volt még négy nehezen vett akadály:
1.  Mindössze egy szavazaton múlt, hogy a siklórepülés jelen témában végletesen megosztott vezetősége, a Szakbizottság és a Légtér munkacsoport a szerződés aláírása mellett döntsön. Személy szerint máig nem értem az ellenzők álláspontját, mert alternatíva csak a nem repülés volt.
2.  Kerekes László lemondott az általa frissen kiharcolt koordinátori tagságáról, Pereczes Zsolt lépett a helyére
3.  Bár eddig csak a Légtér munkacsoport tárgyalt a HC-vel, az együttműködési megállapodást a Szakbizottság mégsem írhatta alá, mert nem önálló jogi személy. A G2/S koordináció zátonyra futását az MRSz segítségével kerültük el, Méhész Sándor és Hamar Sándor az MRSZ általi aláírás mellett döntött.
4.  Már csak a hatósági engedélyezés volt hátra változatos fordulatokkal:
    - a PLH állásfoglalást kért a GKM-től, hogy elfogadhatja-e az MRSZ-t mint országos sportági képviseletet?
    - két hét után a GKM-ben kellett segítséget kérnünk, hogy adjanak pozitív és gyors választ.
    - ezután kiderült, hogy a PLH-nál nincsenek meg az MRSZ-re vonatkozó érvényes bejegyzési dokumentumok, ezeket pótolni kellett.
    - néhány további epizód után a hatósági engedélyt 2005. szeptember 12-n kaptuk meg.

A történelem könyvbe:
2005.09.22.csütörtök, az első G2/S légtér igénylés. Elutasítva, várható 13-as pálya miatt. Háromnegyed óra múlva már az is volt.
2005.09.23.péntek, a második kísérlet. Elutasítva, működő 13-as pálya miatt. Egész nap 13-asra fújt a bitang szél.
2005.09.24. szombat. Megigényeltük és először kaptuk meg a G2/S légteret, helyi idő 11:00 órától napnyugtáig, 2000 m AMSL magasságig. Ennyit arról, hogy "úgyse fogják soha megadni".

Az ellendrukkereknek:
A koordinációs tárgyalásoknak tehát volt értelme és immár van tényszerű eredménye is.

(A történet folytatása a Szakmai találkozók menüben: 2005.szept.30. )